W naszej poradni rozumiemy, jak ważne jest postawienie trafnej diagnozy, aby móc skutecznie wspierać rozwój i dobrostan dziecka. Proces diagnozy ADHD w naszej placówce jest kompleksowy, oparty na najlepszych praktykach oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka i rodziny.
Jak wygląda proces diagnozy ADHD?
Diagnoza ADHD w naszej poradni to starannie zaplanowany proces, który pozwala na uzyskanie pełnego obrazu funkcjonowania dziecka w różnych sferach życia. Składa się z kilku kluczowych etapów, które umożliwiają dokładną ocenę i zaproponowanie odpowiedniego planu wsparcia. Dzięki naszej metodologii rodzice mogą być pewni, że diagnoza jest przeprowadzona w sposób profesjonalny, a potrzeby dziecka są w centrum uwagi.
Wywiad z rodzicami lub opiekunami
Pierwszym krokiem jest rozmowa z rodzicami lub opiekunami dziecka. Podczas tego spotkania staramy się zrozumieć historię rozwoju dziecka – od okresu niemowlęcego po aktualny etap życia. Pytamy o typowe zachowania, wyzwania w codziennym funkcjonowaniu oraz sytuacje, które mogą budzić niepokój. Wywiad ten pozwala również omówić oczekiwania rodziców względem diagnozy i zrozumieć, jakie wsparcie będzie potrzebne w przyszłości.
Obserwacja dziecka w gabinecie
Kolejnym etapem jest bezpośrednia obserwacja dziecka podczas spotkania. Specjalista ocenia jego reakcje w różnych sytuacjach, poziom koncentracji, impulsywność czy aktywność ruchową. W zależności od wieku dziecka, obserwacja może obejmować zadania wymagające skupienia uwagi, gry, rysowanie lub rozmowę. Tego typu analiza pozwala na zauważenie typowych cech ADHD, ale także innych czynników mogących wpływać na zachowanie dziecka.
Testy psychologiczne i pedagogiczne
Diagnoza ADHD wymaga również zastosowania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Testy psychologiczne pozwalają ocenić funkcje poznawcze dziecka, takie jak pamięć, koncentracja, czy zdolność rozwiązywania problemów. Testy pedagogiczne koncentrują się na ocenie funkcjonowania w środowisku edukacyjnym, identyfikując ewentualne trudności w nauce. Wyniki testów są analizowane przez specjalistę, co pomaga określić, czy występują objawy ADHD lub inne czynniki wpływające na zachowanie.
Informacje od nauczycieli i wychowawców
Ważnym elementem diagnozy jest zrozumienie, jak dziecko funkcjonuje w środowisku szkolnym lub przedszkolnym. Dlatego prosimy rodziców o dostarczenie opinii od nauczycieli lub wypełnienie przez nich kwestionariuszy dotyczących zachowania dziecka. Informacje te dostarczają cennych wskazówek na temat tego, jak objawy ADHD mogą manifestować się w grupie rówieśniczej oraz podczas wykonywania zadań edukacyjnych.
Omówienie wyników i opracowanie planu działania
Ostatnim etapem jest podsumowanie wyników diagnozy i omówienie ich z rodzicami. Specjalista szczegółowo wyjaśnia, jakie wnioski wynikają z przeprowadzonej analizy, wskazuje mocne strony dziecka, jak i obszary wymagające wsparcia. Wraz z rodzicami ustalamy, jakie kroki należy podjąć – czy to terapia, konsultacje w szkole, czy dodatkowe zajęcia wspierające rozwój. Na tym etapie rodzice otrzymują również konkretne wskazówki, jak efektywnie wspierać dziecko na co dzień.
Proces diagnozy w naszej poradni został zaprojektowany tak, aby był przyjazny dla dziecka, a jednocześnie dostarczał pełnego obrazu jego sytuacji. Dzięki temu możemy wspólnie opracować najlepszy plan wsparcia i pomóc dziecku rozwijać swoje możliwości.
Jak przygotować się do diagnozy?
Dobre przygotowanie do diagnozy ADHD pozwala nie tylko usprawnić cały proces, ale również sprawia, że rodzice i dziecko czują się pewniej i bardziej komfortowo podczas wizyty. W naszej poradni staramy się, aby każda wizyta była jak najbardziej efektywna, dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą w pełni skorzystać z diagnozy.
Zebranie dokumentacji medycznej i psychologicznej
Przed wizytą warto zebrać wszelkie dokumenty związane z dotychczasową opieką medyczną lub psychologiczną dziecka. Mogą to być wyniki wcześniejszych diagnoz, raporty z terapii, opinie specjalistów czy dokumenty ze szkoły, takie jak orzeczenia lub opinie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzięki tym materiałom specjalista zyska szerszy kontekst dotyczący rozwoju dziecka, co pozwoli na bardziej precyzyjną ocenę.
Przygotowanie informacji od nauczycieli
Środowisko szkolne lub przedszkolne jest miejscem, gdzie objawy ADHD mogą być szczególnie widoczne. Dlatego warto przed wizytą porozmawiać z nauczycielami i wychowawcami, którzy mogą dostarczyć cennych informacji o zachowaniu dziecka w grupie rówieśniczej, poziomie koncentracji czy radzeniu sobie z zadaniami edukacyjnymi. Jeśli to możliwe, można poprosić ich o wypełnienie odpowiednich kwestionariuszy lub napisanie opinii.
Przygotowanie dziecka do wizyty
Diagnoza ADHD często wymaga kilku spotkań i aktywnego udziału dziecka. Warto wcześniej porozmawiać z nim na temat tego, co będzie się działo w poradni. Można wyjaśnić, że specjalista chce lepiej zrozumieć, jak mu pomóc, i że zadania, które będzie wykonywać, są dostosowane do jego wieku. Dzięki temu dziecko będzie czuło się mniej zestresowane i bardziej zaangażowane w proces diagnozy.
Sporządzenie listy własnych obserwacji
Rodzice są najlepszym źródłem informacji o codziennym funkcjonowaniu dziecka. Przed wizytą warto spisać swoje spostrzeżenia dotyczące jego zachowania, takie jak: trudności z koncentracją, nadmierna impulsywność, problemy z organizacją czasu czy relacjami z rówieśnikami. Zapisanie takich informacji ułatwi omówienie ich podczas wywiadu z psychologiem i pozwoli lepiej nakierować diagnozę na kluczowe obszary.
Zabranie ulubionych przedmiotów dziecka
Aby dziecko czuło się bardziej komfortowo w nowym otoczeniu, można zabrać ze sobą jego ulubioną zabawkę, książkę lub inne przedmioty, które pomogą mu się zrelaksować. Dzięki temu łatwiej nawiąże kontakt ze specjalistą i będzie bardziej otwarte na współpracę.
Co dalej po diagnozie?
Postawienie diagnozy to dopiero początek. W naszej poradni oferujemy również:
-
- Konsultacje z psychologiem – w celu wsparcia dziecka w radzeniu sobie z trudnościami.
-
- Terapie behawioralne – pomagające dziecku poprawić koncentrację, impulsywność czy relacje z rówieśnikami.
-
- Warsztaty dla rodziców – uczące, jak wspierać dziecko w codziennych wyzwaniach.
Zależy nam na tym, aby zarówno dziecko, jak i jego rodzina czuli się zaopiekowani i wiedzieli, jak skutecznie działać, by wspierać rozwój dziecka z ADHD.